17 September 2011

Cornflakes Madu :D



Hahaha .. haritu , sebelum raya .. saya dan kakak saya ( Fatin ) bangun pukul tujuh pagi untuk membuat Cornflakes :) Kisahnya macam nih ....

Mula-mula kitorang sediakan bahan-bahan untuk membuat cornflakes . bahan-bahannya ialah ...
  • cornflakes
  • madu
  • benda yang untuk letak cornflakes kat dalam tuh . alaaa ! taktahulah ape nama benda tuh . takpelah .
  • butter yang keras tuh .. 
  • gula halus . tak kisahlah warna coklat atau putih dua-dua sama jea .
Dah siap bahan-bahan .. mari kita mulakan misi membuat cornflakes :D

Okay .. kitorang ambil kuali , bukak api . dah bukak , ambil minyak , tuangkan sedikit sahaja . janganlah sikit sangat -.- tunggu sampai minyak tuh panas . lepastu , kitorangambil butter keras .. pastu potong sikit .. masukkan dalam kuali tadi . lepastu saya kacau sampai butter tuh cair .. manakala kakak saya pula berusaha membuka madu yang penuh satu baldi yang sangat kecil . ehem .. tak kecil sangat yaa -_- kakak saya pun berjaya buka madu tuh , butter pun dah cair . so .. ape lagi ? tuanglah ! kitorang puun tuang sama-sama sebab madu tuh berat sangat . tak larat .kakak saya kacau madu ngn butter tuh , manakala saya pula , membuka kotak cornflakes . butter ngn  madu tuh dah bercampur dah . cornflakes un dah bukak .

 pastu kita tuang ! ehhh .. nnti dulu ! kakak saya periksa sama ada madu tuh melekit ke tak , tapi .. macam tak un . hrmmm , kitorang un panic . kejap lagi nenek kitorang balik dari pasar nak masak rendang semua tuh . tak boleh nak buat apa , terpaksa buat lagi sekali . dah buat yg baru , bolehlah melekit sikit jea . okay , sekarang masukkan cornflakes ke dalam madu tuh . kitorang un gaul - gaul sehingga cornflakes tuh bercampur dengan madu tadi . lepastuh kita letakkan dalam tenpat letak cornflakes tuh , masukkan dalam oven . kitorang setlah 15 minit .

 and then , kitorang duduk kopek tauge sekejap . lepas 5 minit , kitorang pun tengoklah macam mana keadaan cornflakes madu uh . tengok dari jauh , okay jea . tengok dekat - dekat , ishishish .. ada yang dah hangus ! takpatut . kitorang un berhentikan oven uh , and keluarkan . sangat kecewa :( nasib baik ada lebih sikit . kitorang un buat lagi . kali ini , kitorang dah berjaya ! hahah . and , dah siap cornflakes kitorang . tunggu  orang lain bangun untuk melihat cornflakes madu kitorang :)

# hahah , dalam pengalaman nih , saya dapat banyak belajar tentang cornflakes madu . cornflakes yang kitorang buat uh , memang sedap . semua cousin belah mak saya makan sampai habis . heheh :D so , kalau korang nak buat cornflakes madu un , boleh . bahan - bahan saya dah tulis en ? resepi un saya dah ajar sikit-sikit . okay , sampai sini jea saya nak bagitahu kat korang . nak tolong mak saya dekat dapur pulak . bbye korang :))

No comments:

Post a Comment